'Ik leerde dat je eigenlijk nooit mensen met dieren mag vergelijken' - Theodor Holman
De Iran-deal: iedereen in de aap gelogeerd
Is Israël verneukt door Trump?
Ik vraag me weleens af of dat de wraak van Trump is, omdat hij zich door Netanyahu had laten overhalen om mee te vechten tegen Iran.
Zou dat dan niet erg kinderachtig zijn?
Ja, dus waarschijnlijk heb ik gelijk. Ik vind het zelf wat goedkoop om te schrijven, maar internationale politiek gaat over machtigen die zich identificeren met gorilla’s en chimpansees.
Ooit interviewde ik de bekende primatoloog Frans de Waal die hierover een geleerd boek had geschreven (“Chimpanseepolitiek”, 1999). De Waal toonde aan dat chimpansees allianties aangaan, elkaar verraden en vervolgens weer alles afkussen als het te gevaarlijk wordt - of elkaar tot de dood de hersens inslaan. Sinds die tijd zie ik alleen maar apen in deze dierentuin die wereld heet. Dat is vervelend maar ik kan niet anders.
Tevens leerde ik van mijn oude leraar Geschiedenis dat je eigenlijk nooit mensen met dieren mag vergelijken. Hij liet plaatjes in de klas rondgaan uit de Tweede Wereldoorlog waarop je een Jood zag afgebeeld als een rat.
(Ik kan dit nu wel schijnheilig vertellen, maar ik herinner me donders goed dat Jimmy van S., toen hij dit plaatje zag, uitriep: “Is dit een tekening van mijnheer K.?”, waar wij allemaal heel erg om moesten lachen omdat de gelijkenis (bril, grote neus, onbetrouwbare blik) enigszins treffend was. Onze leraar werd zo kwaad dat hij ons uitgebreid en tamelijk beeldend over de Auschwitz vertelde, over kinderen die werden vergast, over liquidaties, over het uitrukken van tanden, nagels en tongen, over schemerlampen en zeep, u weet waar ik het over heb. Tot sommigen gingen huilen. Het was een les voor het leven.)
Waarom heeft Trump zich door Netanyahu laten overtuigen?
Bibi is natuurlijk de echte alpha van de twee. Soldaat geweest, een reputatie wat vrouwen betreft en in feite slimmer en diplomatieker dan Trump. Ik geloof wel dat Trump naar niemand luistert, maar juist wel naar Bibi. Die kan een klein landje met relatief weinig inwoners werkelijk zo groot doen zijn dat het de wereldpolitiek beïnvloedt, terwijl Trump het moet hebben van grootspraak zonder consequenties. Bibi heeft gevochten en kan nog vechten, Trump dreigt als tweede natuur. Allemaal leuk om dat in de dierentuin te mogen bestuderen.
Maar hoe zit het nou met de beta-apen? (Ik vind het, nogmaals, heel goedkoop, om in de apenvergelijkingen te blijven, maar ik hoef Boekestijn en De Wijk niet te horen; voor de analyses kan ik gewoon naar Artis.)
We zagen bètachimp J.D. Vance die moest onderhandelen met een bètachimp van de Revolutionaire Garde.
Even vragen wat apenvrienden te zeggen hebben in de Apenheul, het Clingendael van Nederland.
“Wij chimps van een lagere orde zijn altijd in de weer met het verbeteren van onze positie. Je ziet dat ook aan Vance en Rubio. Vance wil met Iran onderhandelen, omdat hij denkt dat hij daarmee bij Zilverrug Trump een betere positie krijgt. Chimp Rubio gaat zijn eigen weg. Die vlooit de Zilverrug alleen maar. Net als de Republikeinse chimp Lindsay Graham, die tegen de deal is, maar ook een dubbelzinnige uitleg geven kan. Ach, het is allemaal zo eenvoudig.”
Aldus Sjimmie.
“Maar hoe zit het nu met Vance en die Iraniërs?’’
“Nou”, zei Chimp Raymond Mens (geen familie, maar ze lijken wel op elkaar vind ik. Misschien hele verre familie). “Dat zijn alfa’s en bèta’s van een totaal andere stam,” zei Mens, “en dan krijg je het gevecht om de macht. Dat wordt meestal gewonnen door de sterkste of de oudste. Uiteindelijk gaat het om respect dat er moet zijn, of afgedwongen moet worden.”
“Dank je wel, aapje Raymond Mens”, zei ik, want ja, het leek me een uitstekende analyse. (Dat kunnen die Mens-aapjes goed, hoor.)
Trouwens, in de dierentuin waar ik was, was in vergelijking met de rest van de omgeving een heel klein afgesloten gebiedje, een soort tuintje, waar ik tamelijk intelligente chimps zag.
“Hoe denken jullie hierover?”, vroeg ik aan chimp Hannah. (Een vrouwtje. Ik hoorde destijds van Francois de Waal dat vrouwelijke chimps best alfa’s kunnen zijn.)
Hannah haalde haar schouders op en zei: “Niemand houdt van ons, hoe ze ons ook willen vlooien. Dus wij zijn allemaal alfa-apen hier. Daar wordt men boos over. Maar naar welke dierentuin wij ook gaan, ook daar worden we met de nek aangekeken.”
“Maar Hannah, wat denk je van die deal tussen Amerika en Iran?”
“Wordt niks. Of iets waterigs. Misschien iets voor de goede sier. Het houdt niet lang stand.”
“Nog één ding, Hannah. Heeft Israël Trump verneukt?”
“Wie zich graag laat, verneuken moet je verneuken,” zei ze.
Schunnige Zinnetjes
Sinds ik net zo veel aspirine slik als Trump vloeit er bloed.
Bij de NPO: “Dames en heren: we spreken niet meer over ‘de genocide van Israël’, maar over ‘de genocides van Israël’. Meervoud dus. Dit op verzoek van de VN, want alleen maar ‘genocide’ werkt niet.”
Archeologen in 3026: “Vermoedelijk zijn dit de resten van een nooit afgebouwde balzaal.’”
Amsterdamse ratten eisen excuses van de burgemeester omdat er te weinig vuil in de straten wordt achtergelaten.
Laatst dacht ik dat ik met mijn vrouw naar bed ging, maar het was een fles zonnebrandcrème.
In Iran zijn ze overgegaan tot het ophangen van mensen die lijken op Trump, J.D. Vance en Netanyahu.
De mens is wreed omdat hij zijn eigen angsten wil bezweren, maar hij schrikt van zijn eigen geweld.
Zouden die asielzoekers met hun hand op de koran durven zweren dat ze homoseksueel zijn?
Heeft deze Blauwe Hap u goed gesmaakt? Dan wordt een fooitje gewaardeerd:
5 euro | 10 euro | 15 euro | Anders, namelijk…
Of neem een betaald abonnement om Nijmans Nieuwsbriefje vrij, onafhankelijk, breed en kritisch te houden:
Theodor serveert ook columns en literaire stukjes op SlordigLeven.nl





