Discussie over deze post

Avatar van User
Avatar van Henk

Geheel mee eens. De Nederlandse rechtsstaat functioneert niet. Het is een regentenstaat, waarbij ambtenaren (en politici zonder actieve herinneringen) straffeloos voor de rechter kunnen liegen en frauderen. Juist de ongekende macht van de (onpersoonlijke) staat dient aan banden gelegd worden (een ambtenaar bellen kan/mag niet meer, laat staan dat je een achternaam te horen krijgt). In dit verband zou ook Thomas Jefferson aangehaald kunnen worden dat een goed opgeleide, geïnformeerde burgerij de enige betrouwbare bewaker van ware vrijheid is, en dat de staat beperkt, gedecentraliseerd en rechterlijke kaders moet blijven om de onvermijdelijke opmars van tirannie over het volk te voorkomen. De staat zou er voor de burger moeten zijn (niet andersom), en in het geval van twijfel voor de burger moeten kiezen. Dat laatste zie ik in Nederland niet.

PS Succes met decluttering - mijn verzameling van Dales wil niemand hebben. Geen bibliotheek, geen school, geen kringloopwinkel...

Avatar van Jeroen.

" Het is idioot te beseffen dat verdachten in een strafzaak meer rechtsbescherming hebben dan burgers die via het bestuursrecht in conflict raken met een overheidsorganisatie."

Helaas is dat in de praktijk inderdaad zo. Bij de rechter gelden voor het bestuursorgaan praktisch dezelfde zware (bewijs)regels (vooral via het EVRM), maar de praktijk blijkt afhankelijk van de politieke voorkeur. Er zijn veel voorbeelden van selectieve/ vooringenomen wetstoepassing, niet alleen door het bestuur maar ook door de rechter. Vooral bij de coronamaatregelen. Bestuurders én rechters zijn gewoon mensen die individueel én collectief blind kunnen zijn voor hun eigen systeem en ook hun politieke bias. De "D66-rechters" kreet van Wilders is niet slechts tendentieus. Het Nederlands Juristenblad heeft weleens een enquête gedaan waarin deze waarneming werd bevestigd. Iedereen van links tot rechts heeft zijn bias (nou vind ik mezelf al mijn hele werkzame leven gewoon een kritische belastingbetaler maar tot rechtsextremist gemaakt alleen omdat ik niet links ben).

Geen posts

Klaar voor meer?