13 reacties
Avatar van User
Avatar van Janny van der Wal

Veel dank voor deze kritische beschouwing van dat artikel in Trouw. Traditionele media voelen zich blijkbaar erg bedreigd. Ze komen maar niet op het idee dat hun eigen eenzijdige, vaak gekleurde berichtgeving mensen wegjaagt.

Avatar van kees

Vrouwelijk eileiderschap. Je merkt het meteen.

Avatar van Frank Tiekstra

Ah fijn stuk op deze zondag morgen, zelf heb ik al sinds mijn studenten tijd geen krantabonnement meer mede door de eenzijdige berichtgeving. Daarom nu wel erg blij met substack en zeker ook met jou mini-krantje ondertussen!

Avatar van Marja Hoolwerf

Hoe meer ze Substack aanvallen hoe sneuer het wordt voor de DPG kranten.😆

Avatar van Hannah

Oh wat een heerlijk stuk weer Bart! Je bent echt elke Substackcent waard! Ten eerste omdat deze polemiek zo ontzettend wordt gemist in de kranten van het mediakartel, ten tweede omdat je altijd zo’n open boek bent, zo heerlijk jezelf. Ik zie de stoom uit je oren komen, ik zie je briesend fulmineren en ijsberen na het lezen van dat artikel, waarna de raderen in je hersens overuren draaien. Ik zie je hameren op je toetsenbord waar de woede en het venijn vanaf spat. Dat alles altijd vergezeld gaande van sterke argumenten, een allergie voor onrecht, een idealisme en passie voor waarheidsvinding. En niet te vergeten, een heerlijk gevoel voor humor.

Avatar van theun de groot

Bedankt Bart / Ik ben totaal niet ingewijd in deze materie maar is het echt zo dat Brussel DPG-media subsidieert ?

Avatar van Bart Nijman

Onder meer via “leningen” voor digitalisering (lees: AI en gebruikersprofielen bouwen), zie bijvoorbeeld: https://www.dpgmediagroup.com/nl-BE/over-dpg-media/nieuws/dpg-media-sluit-nieuwe-lening-af-bij-de-europese-investeringsbank

Die goedkope leningen leveren lekkere dividenden op: https://brusselssignal.eu/2025/06/dpg-media-after-cheap-eu-loan-gives-e35-million-to-shareholders/

Ook de Belgische overheid subsidieerde DPG (en Mediahuis), via financiering op bezorging van kranten op een manier die schimmig en weinig transparant is maar deze grote uitgevers wel voortrekt: https://onderzoekscollectiefspit.nl/verhalen/die-subsidie-is-absurd-maar-wat-vindt-de-lezer/

Avatar van theun de groot

Heel fijn Bart, dank je. Dit is toch an sich al krankzinnig ? Neem toch aan dat de New York Times, The Washington Post of The Wall street Journal géén cent van de centrale overheid ontvangen

Avatar van Leonie

🎯 Hulde Bart, beter kan ik mijn adhesie niet uitdrukken!

Avatar van Kittie raats

Wat een zuur stuk in Trouw, uit jaloezie geboren. Bewijst des te meer dat substack voor de onafhankelijke geest een aanwinst is. En voor die colummisten die door Trouw en consorten

eruit gebonjourd zijn omdat ze niet het gebruikelijke narratief neerpenden.

Lang leve platforms als substack zonder censuur door de lakeien van de macht en sensitivityboa's voor de politieke correctheid.

Een verademing.

Avatar van Ruth Wegner

Bedankt voor je artikel Bart. Wat voelen ze zich bedreigd, de door Brussel financieel gesteunde media. Ben heel blij dat Substack waar onafhankelijke journalisten zoals en jij en anderen mij informeren. Dat miste ik behoorlijk. Ga zo door!! Dit artikel deel ik natuurlijk. De gevestigde media voelt zich bedreigd.

Avatar van Michel Lagrand

Ze kunnen De Pleures Genieten! 😉

Avatar van Martijn Berlage

Dus een media-bedrijf dat zoveel mogelijk kranten opslurpt, vervolgens van die kranten niets meer maakt dan een 'stylesheet' voor de totale content-bibliotheek rondom een advertentie-bibliotheek schrijft dan doodleuk over 'enshittification' bij Substack... Right.