Toen ik in de vijftiger jaren opgroeide, leerde ik dat de Duitsers geen democratische geschiedenis hadden en eigenlijk niet doorvoelen hoe een democratie werkt. De Weimarrepubliek 1918 was de eerste gelegenheid voor Duitsers om het gevoel te krijgen, heeft zo’n vijftien jaar geduurd. Pas in 1948, honderd jaar nadat Nederland een soort parlementaire democratie werd, kregen ze weer een kans, althans in West-Duitsland. Als je ziet hoe ze met de AfD omgaan begrijpen velen daar toch nog niet helemaal hoe een democratie werkt. Wij tonen ons als relatief volwassen democratie door een lid van de PVV tot Kamervoorzitter te kiezen. Democratie is in Dld een beetje de principes uit een boek in de praktijk brengen, het komt daar niet uit de tenen. Nederland is echt een van de weinige landen ter wereld waar het min of meer is geïnternaliseerd. Bij democratie hoort vrijheid van meningsuiting, Nederland had in de zeventiende eeuw al een vorm van vrijheid van drukpers, gewetensvrijheid zit diep bij ons. De echte democraat wil de vrijheid van meningsuiting niet inperken zolang er geen oproep tot geweld is. Kijk wie de vrijheid wil inperken, dat zijn in wezen geen democraten.
Als het in Duitsland al zo moeilijk is democratie te begrijpen, is het duidelijk hoeveel moeite niet-Joods-Christelijke landen en hun inwoners met democratie hebben. Hun cultuur heeft geen aanknopingspunten met het individualisme dat bij een democratie hoort.
De vorige podcast, met Jan van Beek, heb ik bewust niet beluisterd, ik wist van te voren al dat het mij somber zou maken. Het begin van deze podcast bevestigde mijn vermoeden. In zekere zin is de immigratie een fenomeen dat de vreugde en levenslust uit onze samenleving zuigt.
Of je het AI-filmpje van Wilders zwaar overdreven vindt, hangt af van je eigen leefsituatie. Ik lees veel comments onder zijn post van mensen die het helemaal niet overdreven vinden en herkennen als hun huidige omgeving. Dat heb ik zelf ook. Op de Zwart Janstraat in Rotterdam ben ik vaak de enige vrouw zonder hoofddoek. Er zijn daar bijna alleen maar kledingwinkels met hoofddoeken en 'modest mode' en natuurlijk veel Palestijnse vlaggen. De kerk aan het Mathenesserplein is een moskee geworden met gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen (soms in volledige bedekking inclusief gezicht). In zwembad Feijenoord is er vader-kind-zwemmen waar meisjes boven 8(!) jaar niet zijn toegestaan (geldt ook andersom).
Dit wil allemaal niet zeggen dat het alleen maar kommer en kwel is, in persoonlijk contact gaat het meestal prima. Ik voel me wel steeds minder thuis in mijn eigen buurt en stad en ik weet dat dit voor minderheden (Joodse mensen, homo's, religieuze minderheden) nog veel meer geldt.
Het is niet overdreven, en ook niet beperkt tot wijken in grote steden.
Het is een waarschuwing, terecht.
In de media is ook iets raars aan de gang. Eerst viel mij eerder al op dat bijvoorbeeld VI naar links ging hellen. Nu ging Wierd Duk in de aanval tegen ON. En Fidan Ekiz, tot nu toe een voorbeeld van genuanceerd realisme, gaat opeens heel negatief doen over Wilders en Trump.
Wat een verademing om naar jullie gesprek te luisteren! Het zijn serieuze onderwerpen, waar je haren van overeind gaan staan. Toch: ik moest erg lachen om alle nuances van Bart en Maaike's heerlijk nuchtere opmerkingen. Hoe erg het ook met de media op dit moment gesteld is, want ik heb geen zin in die propaganda dagelijks op mijn bord te krijgen, jullie zorgen voor een klein beetje hoop en zelfs een glimlach. Want het huilen staat vaak nader dan de lach.
Dank jullie weer voor deze week! En veel plezier met de vakantie even een weekje! (succes in londen!)
Geweldig weer, zo informatief, geen speld tussen te krijgen!
Dank jullie wel en Bart, veel plezier bij Oasis!
Het justitieel activisme is een nog groter probleem dan de lafheid van politici en verdwazing van journalisten en universiteitsbestuurders.
https://substack.com/@fransgroenendijk/note/p-168857718?r=124oc9
Wellicht overbodig maar de post van Harald Doornbos zegt alles.
Ja, ijzersterke beschouwing
Toen ik in de vijftiger jaren opgroeide, leerde ik dat de Duitsers geen democratische geschiedenis hadden en eigenlijk niet doorvoelen hoe een democratie werkt. De Weimarrepubliek 1918 was de eerste gelegenheid voor Duitsers om het gevoel te krijgen, heeft zo’n vijftien jaar geduurd. Pas in 1948, honderd jaar nadat Nederland een soort parlementaire democratie werd, kregen ze weer een kans, althans in West-Duitsland. Als je ziet hoe ze met de AfD omgaan begrijpen velen daar toch nog niet helemaal hoe een democratie werkt. Wij tonen ons als relatief volwassen democratie door een lid van de PVV tot Kamervoorzitter te kiezen. Democratie is in Dld een beetje de principes uit een boek in de praktijk brengen, het komt daar niet uit de tenen. Nederland is echt een van de weinige landen ter wereld waar het min of meer is geïnternaliseerd. Bij democratie hoort vrijheid van meningsuiting, Nederland had in de zeventiende eeuw al een vorm van vrijheid van drukpers, gewetensvrijheid zit diep bij ons. De echte democraat wil de vrijheid van meningsuiting niet inperken zolang er geen oproep tot geweld is. Kijk wie de vrijheid wil inperken, dat zijn in wezen geen democraten.
Als het in Duitsland al zo moeilijk is democratie te begrijpen, is het duidelijk hoeveel moeite niet-Joods-Christelijke landen en hun inwoners met democratie hebben. Hun cultuur heeft geen aanknopingspunten met het individualisme dat bij een democratie hoort.
De vorige podcast, met Jan van Beek, heb ik bewust niet beluisterd, ik wist van te voren al dat het mij somber zou maken. Het begin van deze podcast bevestigde mijn vermoeden. In zekere zin is de immigratie een fenomeen dat de vreugde en levenslust uit onze samenleving zuigt.
Ik pak straks een moment om te gaan luisteren en kijk ernaar uit.
Voor mij onbegrijpelijk dat in Europa ondertussen niet alle alarmbellen afgaan.
Ik maak me hele grote zorgen om onze veiligheid.
Of je het AI-filmpje van Wilders zwaar overdreven vindt, hangt af van je eigen leefsituatie. Ik lees veel comments onder zijn post van mensen die het helemaal niet overdreven vinden en herkennen als hun huidige omgeving. Dat heb ik zelf ook. Op de Zwart Janstraat in Rotterdam ben ik vaak de enige vrouw zonder hoofddoek. Er zijn daar bijna alleen maar kledingwinkels met hoofddoeken en 'modest mode' en natuurlijk veel Palestijnse vlaggen. De kerk aan het Mathenesserplein is een moskee geworden met gescheiden ingangen voor mannen en vrouwen (soms in volledige bedekking inclusief gezicht). In zwembad Feijenoord is er vader-kind-zwemmen waar meisjes boven 8(!) jaar niet zijn toegestaan (geldt ook andersom).
Dit wil allemaal niet zeggen dat het alleen maar kommer en kwel is, in persoonlijk contact gaat het meestal prima. Ik voel me wel steeds minder thuis in mijn eigen buurt en stad en ik weet dat dit voor minderheden (Joodse mensen, homo's, religieuze minderheden) nog veel meer geldt.
Het is niet overdreven, en ook niet beperkt tot wijken in grote steden.
Het is een waarschuwing, terecht.
In de media is ook iets raars aan de gang. Eerst viel mij eerder al op dat bijvoorbeeld VI naar links ging hellen. Nu ging Wierd Duk in de aanval tegen ON. En Fidan Ekiz, tot nu toe een voorbeeld van genuanceerd realisme, gaat opeens heel negatief doen over Wilders en Trump.
Worden ze onder druk gezet?
Wat een verademing om naar jullie gesprek te luisteren! Het zijn serieuze onderwerpen, waar je haren van overeind gaan staan. Toch: ik moest erg lachen om alle nuances van Bart en Maaike's heerlijk nuchtere opmerkingen. Hoe erg het ook met de media op dit moment gesteld is, want ik heb geen zin in die propaganda dagelijks op mijn bord te krijgen, jullie zorgen voor een klein beetje hoop en zelfs een glimlach. Want het huilen staat vaak nader dan de lach.
Vergeet niet dat de NAVO/EU niks gaf om de soevereiniteit van Servië
Gristos 🤪