23 reacties
Avatar van User
Avatar van Marja Hoolwerf

Ik las het vanmorgen al in een recenciebericht van de krant waarvan we de naam niet noemen en ik zat me gelijk alweer groen te ergeren. Hoe krijgen ze het voor elkaar om ongestraft of tegengesproken deze walgelijke antisemitische maar op de NPO te spuiten. Is er niet een bijbelse plaag op te roepen om deze mensen een tijd te laten lijden? Zo'n plaag die ik in de serie Fargo zag om duizenden sprinkhanen in de NPO mediahuizen los te laten? Het zou mijn kerstgevoel in ieder geval opkrikken.

Avatar van theun de groot

minder bijbels zou ik een paar F35s van de IAF ook prima vinden, hier gaat de vlag dan uit

Avatar van theun de groot

wat een heerlijke illustratie weer; gezellig, kitsch en sympathiek/ anders dan die bende leugenaars waar jullie podcast over handelt

Avatar van Bart Nijman

Ik wilde echt ff geen plaatje van Halsema nee...

Maar kitsch is het zeker! Dat moet ook, straks wordt het allemaal nog veel te serieus genomen...

Avatar van theun de groot

nee in godesnaam geen Halsema; ik heb al gegeten en gedronken/ hulde voor jullie illustrator; elke keer weer lokt hij/zij met de prenten een glimlach bij mij, de kunstpurist

Avatar van Ik denk zelf na

Zou het geen AI kunst zijn?

Avatar van theun de groot

ja dat is een mogelijkheid

Avatar van Jeroen

Dit is hoe de West Midlands politie is "geïnformeerd" wat ook heeft geleid tot de ban van Maccabi supporters. Waarvan zelfs de Nederlandse politie heeft aangegeven dat dit geen nauwkeurige informatie was, https://www.theguardian.com/uk-news/2025/dec/06/west-midlands-police-chief-apologises-for-saying-birmingham-jews-supported-maccabi-ban

Avatar van Hannah

Heb gisteren geprobeerd te kijken. Was niet vol te houden!

Mijn verontwaardiging is weer treffend door u beiden verwoord.

Dank u wel! Fijne Kerstdagen en heel veel succes met uw broodnodige en voortreffelijke werk.

Avatar van Marijke

Fijne kerstdagen en de allerbeste wensen voor het komende jaar. Dank weer voor deze leerzame uitzending.

Avatar van Frank Tiekstra

Dank jullie voor dit jaar!

een hele fijne kerst en alvast een goed nieuwjaar!

Avatar van Sophie Petiet

Ik heb de aflevering niet bekeken maar als het gaat over de poster Visit Palestine, dan gaat het wellicht om deze: https://en.wikipedia.org/wiki/Franz_Kraus

Was weer een goede aflevering Maaike en Bart! En waar zit nou die donatieknop? Ik zal vast niet de enige zijn die wat voor de feestdagen wil doneren.

Avatar van Sophie Petiet

Oh dit staat onderaan het bericht, ik ga even wat overmaken!

Avatar van elisheva dorot

Hele fijne feestdagen! En ik wacht al op 5 januari!

Avatar van Ik denk zelf na

Ik heb weer met genoegen geluisterd. Heerlijk hoe goed jullie schijnheiligheid kunnen analyseren.

Ik hou vooral veel van Maaike die nog heerlijk echt boos kan zijn op dingen die niet deugen. Ik ben ook zo, maar ik voel me vaak nogal alleen. De meeste mensen zeggen liever niks.

Dank voor alles en graag tot volgend jaar. Fijne feestdagen.

Avatar van Ad

N.a.v. minuut 7 ongeveer. Europees antisemitisme heeft z'n oorsprong in het christendom, mee eens. Maar daarmee is het christendom niet de schuld van het islamitisch antisemitisme. De islam heeft het christendom niet nodig als bron voor haar eigen antisemitisme. De islam heeft überhaupt niets en niemand van buiten nodig als bron voor antisemitisme. Daarvoor heeft ze haar eigen geweldig inspirerende eigen bronnen in haar basisteksten en voorbeeldige geschiedenis.

Wat betreft het onderwerp, bidden in politie uniform.

Het komt wat mij betreft neer op 'het feit dat een officieel politie account een pauzerende biddende werknemer deelt. Dat zou de politie niet moeten doen, evenmin inderdaad als meedoen aan een pride boottocht. Maar als je het ene wel doet en het ander niet krijg je moeilijkheden., gelijke monniken=gelijke kappen. Dus het kwaad is al geschied. Hiertegen strijden om het teruggedraaid te krijgen lijkt me een mijl op zeven. Maar qua gevoel en emotie ben ik helemaal met jullie.

Avatar van Louis

Weer goede analyse. Valsema is te erg voor woorden, kan haar niet meer aanhoren of zien. De arrogantie dat ze tot de groep ‘deugmensen’ hoort en zich ver verheven voelt boven andersdenkenden. Die groep wordt geframed als fout, extreem rechts populistisch gepeupel.

Het maakt me ook zo boos, deze framing.

Avatar van Paul Nijenhuis

Dank voor alle mooie beschouwingen en waarheidsvinding. Rest mij jullie fijne dagen en een verhelderend 2026 te wensen!

Avatar van Bob Lagaaij

Beste wensen voor een vasthoudend 2026. En denk aan wat Milan Kundera schreef: ,,De strijd van de mens tegen de macht is de strijd van het geheugen tegen vergeten''. Essayist Paul Frentrop haalt hem juist vandaag - dinsdag - aan op Wynia's Week. Ook mooi (van Frentrop): ,,De meeste lezers consumeren nieuws zoals koeien gras''.

Avatar van Jasper Nagtzaam

Op een bepaalde navrante manier moeten we de Jodenjachtrevisionisten dankbaar zijn, want (vermoedelijk) zonder het te beseffen zeggen ze onder een heel dun laagje journalistiek vernis the quiet part out loud: "Ze Jews are at it again...!", met hun stiekeme narratiefkaping.

Avatar van theun de groot

Ik doop deze aflevering: de deconstructie van de "reconstructie" goed werk, wederom

Avatar van Masha Neplechovitsj

Ik vind het altijd jammer als jullie kortere tijd ouwehoeren. Langer mag altijd. Nou ja, van mij dan. Fijne jaarwisseling!