Bij de As Soennah-moskee in Den Haag werd de ramadan afgesloten met een massaal straatgebed. Vele honderden moslims bogen het voorhoofd naar de straatstenen van de publieke ruimte terwijl de politie gratis koffie uitdeelde. Maar die moskee heeft een hondsberoerde historie.
Het koffiekarretje deed (raads-)vragen rijzen over het gedrag van de politie, het gezag van de politie en of de politie ook koffie komt uitdelen bij de lustrumviering van Harmonie ‘t Toetertje, op de jaarlijkse braderie van lokale sportkoepel Door Inspanning Verbonden ‘70 of bij een viering van de Jehova’s Getuigen.
Een betere vraag dan ‘wat doet de politie daar’ is: waarom bestaat die moskee nog? We doen even een onvolledig, incompleet maar feitelijk gestaafd tijdlijntje van de strapatsen van de salafistische As Soennah en z’n bezoekers. Want salafisten, dat zijn zo’n beetje de meest strenge moslims en de As Soennah is hun kazerne.
Het salafisme gaf de wereld ISIS en Nederland de moord op Theo van Gogh maar ook de Hofstadgroep en de Haagse Bevrijdingsdagsteker op 5 mei 2018. Op die dag stak de Syriër Malek Fostok drie mensen neer voordat hij in zijn been werd geschoten door de politie en kon worden aangehouden. ‘Terroristisch oogmerk’, oordeelde het OM, een conclusie die door de kreten van Allah Akbar die Fostok slaakte al voorboden werd.
Alle voorbeelden uit de vorige alinea hebben lijntjes naar As Soennah. Fostok kwam er om te bidden, Syriëreizigers haalden er hun zegen en een imam van As Soennah wenste Theo van Gogh dood en Ayaan Hirsi Ali de kanker toe, slechts enkele weken voordat de cineast werd vermoord.
Onvolledige tijdlijn van een haatpredikend koffiehuis
2004 - De eerste faam voor As Soennah kwam dankij hun Libanese imam Fawaz Jneid (Tripoli, 1964), een star hoeder van zijn god en profeet. ‘Belediging is erger dan ongeloof als grote zonde’, zei hij in een preek in 2004 die nog lang zou nagalmen. In die preek besprak hij ‘de plicht van moslims wanneer de profeet uitgescholden en beledigd wordt.’
Specifiek had hij het over Ayaan Hirsi Ali en Theo van Gogh:
Ayaan Hirshi Ali en Van Gogh zijn de echte vijanden van Nederland. Zij veroorzaken de confrontatie tussen moslims en niet moslims. […] Er zal hieraan halt geroepen moeten worden. Hun tongen, pennen en misdaden moeten in toom worden gehouden. Zij moeten ontmaskerd worden. Er zullen brieven op een rationele en gematigde wijze aan de VVD geschreven moeten worden. De voorzitter en de leden daarvan, en het parlementsgebouw waarin deze onvruchtbare werkt zullen moeten horen of zij een confrontatie met moslims willen openen? Jullie moeten tegen hen zeggen dat de belediging van God en de belediging van Mohammed geen belediging van een zwakke gemeenschap in Nederland kan zijn. Jullie moeten tegen hen zeggen dat het geen kwestie van uitzetting van enkele imams wier woorden jullie niet bevallen of een kwestie van sluiting van enkele centra. Wat vinden jullie van een confrontatie met een miljard moslims? De moslims in de wereld aanvaarden geen belediging van hun God, profeet of geloof.’
Later in dezelfde preek wenst hij Van Gogh ‘een ziekte die door alle bewoners van de aarde niet in staat zullen zijn om te genezen, waarbij hij naar de dood verlangt en het niet treft’.
Voor Ayaan bad hij om blindheid en kanker: ‘O God, verblind het zicht van Ayaan Hirshi Ali zoals u haar hart hebt verblind, bezorg haar hersens een kanker, bezorg haar een tongkanker’. Het biddend publiek zegt amen achter iedere wens, blijkt uit het nog altijd na te lezen transcript van de preek van Jneid.
Van Gogh werd enkele weken later vermoord, Ayaan deed een jaar later aangifte wegens bedreiging na nieuwe uitingen door Jneid. Hoe dat afgelopen is, kon ik zo snel niet achterhalen maar de haatprediker bedreigde later ook Ahmed Marcouch door de toenmalige stadsdeelvoorzitter van Amsterdam West in 2008 een munafiq te noemen, een ongelovige die zich als moslim voordoet. Dat is een verketterend verwijt dat gevaarlijk kan aflopen. Marcouch zelf noemde het een fatwa.
In 2018 uitte Jneid, die sinds 2012 gebrouilleerd was geraakt met de As Soennah-moskee en voor zichzelf was begonnen, dezelfde beschuldiging tegen Ahmed Aboutaleb. Toenmalig minister van Justitie Ferd Grapperhaus kon juridisch niets tegen de imam doen: ‘Tot nu toe blijft hij net, maar dan ook net, binnen de grenzen’. Hij had toen al wel een gebiedsverbod voor meerdere Haagse wijken en werd door de AIVD gemonitord. Op YouTube is de imam nog altijd onregelmatig actief.
2005 - Drie jonge bezoekers van As Soennah reizen uit naar Tsjetjenië en Afghanistan, maar worden aangehouden in Azerbeidzjan. In een preek van Jneid die het NOS Journaal haalt, veroordeelt hij jihadronselingen. Een anonieme Marokkaanse bron uit Den Haag zegt daarover tegen Volkskrantjournalisten:
‘Zeker zal Fawaz gaan roepen dat deze jongens 'afgedwaald' zijn, omdat ze zonder 'zijn toestemming' op jihad zouden zijn gegaan. Maar zo werkt het niet, als je dag in dag uit zit te preken dat 'ongelovigen' vernietigd moeten worden. Ik zat nog laatste tijd te luisteren naar zijn preken op zijn website. Afschuwelijk! In feite zouden al deze preken (al-yaqeen.com) vertaald moeten worden om aan de publieke opinie duidelijk te maken wat daar wordt gepreekt.’
2006 - Journalisten Janny Groen en Annieke Kranenberg (de Volkskrant) schrijven het boek ‘Strijdsters van Allah - Radicale moslima’s en het Hofstadnetwerk’, waarin de As Soennah beschreven wordt als een ‘radicaal, anti-Westers’ bolwerk dat ‘niet van deze tijd’ is. Het beschrijft radicalisering, het sluiten van illegitieme islamitische huwelijken en hoe ‘Fawaz de politiek op de spreekstoel heeft gebracht'. Maar:
‘Vrijwel niemand durft 'on the record' met ons te praten. Angst heerst in de moslimgemeenschap. Niet eens zozeer voor de toorn van de imam zelf, maar voor zijn fanatieke aanhang. Ouders hebben het gevoel dat ze hun kinderen 'verliezen' aan As Soennah. Dat ze geen enkele greep hebben op het radicaliseringproces dat in de moskee in gang wordt gezet.’
2008 - SP gemeenteraadslid Hiek van Driel, een uitgesproken criticus van As Soennah, krijgt juridische dreigementen van de moskee vanwege haar kritische raadsvragen over het gebedshuis en de daaraan gelieerde website al-yaqeen.com. Ze noemt de berichten die ze ontvangt ‘intimiderend’.
Ook in 2008: As Soennah weer landelijk nieuws omdat Jneid in zijn preken oproept tot verwerping van de Nederlandse samenleving: hij ‘verbiedt zijn volgelingen zich aan te passen aan de Nederlandse gewoonten en gebruiken’.
2012 - Fawaz Jneid wordt door het moskeebestuur buiten gezet na interne conflicten. De moskee belooft milder te worden, maar dat is vooral schijnheiligheid. Een ‘gespleten tong’, zal de AIVD later schrijven.
2016 - Jihadronselaar Abdelkader Chouaa (s)preekt tijdens een conferentie. Naar eigen zeggen van zijn eigen zoon gaf hij trainingen aan jihadisten voor de strijd in Afghanistan en Syrië.
2017 - ‘De uit België verbannen haatimam El Alami Amaouch blijkt ongestoord te prediken in Den Haag. De sjeik wordt door onze zuiderburen beschouwd als een gevaar voor de samenleving; zijn woorden werken als gif voor moslimjongeren.’ Deze ‘Abu Hamza’ was verbonden aan As Soennah voordat hij naar België werd verbannen, en de Belgen verbanden hem in de veronderstelling dat hij naar Marokko zou gaan. Maar dat werd dus ‘gewoon’ Den Haag.
2018 - Op 5 mei steekt Malek Fostok drie mensen neer in Den Haag en verdient daarmee het predikaat ‘Verwarde Man’ van toenmalig burgemeester Paulien Krikke. Het OM spreekt van een terreurdaad, psychose het labeltje om het islamitisch gemotiveerde motief mee af te dekken en tbs met dwangverpleging is het vonnis. Maar de verwarde Syriër kwam via drank, drugs en cocktailbars in Damascus uiteindelijk wel mede in As-Sounnah tot het inzicht dat hij zijn profeet moest dienen.
Ook in 2018 berichten NRC en Nieuwsuur over geld uit Koeweit, waarmee preken worden gefinancierd waarin over ongelovigen gezegd wordt dat zij na hun dood louter ‘kokende olie’ te drinken krijgen van Allah, die in de hitte van zijn hel ‘hun gezichten zal ontvellen’ en hun ingewanden uitrukt. Heerlijk haten met een ANBI-status!
‘De geldschieter is Revival of Islamic Heritage Society (RIHS), waarvan twee buitenlandse vestigingen op de Amerikaanse terrorismelijst staan. De Koeweitse hoofdvestiging stond tot juli 2015 op die lijst, maar is daar om een onbekende reden vanaf gehaald. RIHS financiert in meer dan vijftig landen voornamelijk salafistische scholen en moskeeën.’
2020 - Shirin Musa van Femmes for Freedom doet aangifte tegen As Soennah vanwege het aanzetten tot meisjesbesnijdenis. Ze wint de zaak, de prediker in kwestie krijgt uiteindelijk 80 uur taakstraf. Maar in hoger beroep is hij in 2023 alsnog stilletjes vrijgesproken, want Nederland respecteert zichzelf al lang niet genoeg meer om vrouwenbesnijdenis stellig te verwerpen en daadkrachtig te veroordelen.
2024 - Kopje koffie, iemand?
Zo werd het 2024. Twee decennia ellende, verdeling, verwerping van westerse waarden en aanzet tot jihadistische gedachten en praktijken vanuit centrale aansturing in de As Soennah, maar goed: waarom conflict opzoeken als ook koffie kan zetten?
Je kan redeneren dat het verstandig is voor de politie om koffie uit te delen onder de salafisten, om korte lijntjes te houden en ook te laten zien dat je aanwezig en alert bent. Maar dan ben je de situatie aan het afdekken onder een deken van naïviteit, want echt helemaal niemand is onder de indruk van het gezag van een lullig koffiekarretje en op ideologisch niveau erkennen echte salafisten het gezag van Westerse, democratische wetten en hun handhavers überhaupt niet.
Dat laatste bleek deze week weer eens onmiskenbaar toen een podcast opdook waarin een imam van Ar-Rahmah, een salafistisch centrum in Veenendaal, te horen is terwijl hij tekeer gaat tegen ‘saamhorigheid’, na een geste van een nabijgelegen kerk om parkeergelegenheid beschikbaar te maken voor moslims die het islamitisch centrum bezoeken. Alles en iedereen moet er aan geloven: christenen, joden, kuffars - wat Musa Ibn Yusuf betreft zegt islam dat je iedereen moet haten die geen moslim is.
‘Er is wel gewoon een haat voor degene die niet gelooft in de verlichting van de islam.’ Zulke uitspraken zijn misschien niet uw favoriete weekendkost, maar hier de hele podcast:
Salafisten zijn religieuze fanatici die zich niet schamen voor hun standpunten - integendeel. Maar terwijl zij hardop laten blijken waar ze voor staan, wat hun intenties en overtuigingen zijn, doen we allemaal het liefst of we ze niet gehoord hebben. Want moskeeën sluiten ligt juridisch gevoelig en mensen in hun recht op vrijheid van religie raken is ingewikkeld, en denk toch eens aan alle islamofobie die je aanwakkert als je een paar haatpredikers uitlicht die het voor de grote meute verpesten.
En ach, het zal allemaal zo’n vaart niet lopen, toch? Ze menen vast niet alles wat ze zeggen. De buurman heeft ook zo’n jurk, hartstikke aardige man.
Kopje koffie, iemand?
By the way: met zulke heerlijke honden zou ik alles relativeren!
De vrijheid van godsdienst is, zoals zoveel klassieke grondrechten in de Nederlandse grondwet, geclausuleerd met de toevoeging 'behoudens ieders verantwoordelijkheid voglens de wet' Het wetboek van Strafrecht kent diverse bepalingen op grond waarvan kan worden ingegrepen. Probleem is de politieke onwil. Wellicht zou het helpen wanneer wat vrouwelijke leden van de rechterlijke macht aan den lijve ondervinden wat moslimvrouwen moeten ondergaan? Wat zei Ciska Dresselhuys in haar afscheidsinterview bij Opzij ook al weer?