Van restauratie tot registratie: een nieuwe reis in een oude BMW
Voorpublicatie uit Portugal voor Bonvivanten
Arthur van Amerongen en Arie Pos stellen het boek Portugal voor Bonvivanten samen, dat deze zomer verschijnt bij Ezo Wolf (en hier alvast te bestellen is). Voor dat boek doken de twee “diep in de ziel en de zieleroerselen van hun landgenoten”, oftewel: ze vroegen aan vrienden & bekenden of die een bijdrage aan hun boek wilden leveren. Aan mij vroegen de heerschappen of ik, quote “een stukje zou willen schrijven over jouw auto-avontuur? Dus de toestand van de diverse auto's, het invoeren, de wegenbelasting, jouw ervaring met die garage en uiteindelijk de triomf van het nummerbord. Lengte maakt niet uit. Deadline is over 2 weken. Dank!”
Dat wilde ik best want het was me het ritje wel, die officiële omvolking van een automobiel. Bij de al langer meelezende abonnee van Nijmans Nieuwsbriefje zal mijn liefde voor een oude BMW bekend zijn, maar voor het boek ben ik nog eens bij het begin begonnen met het avontuur van de import. Hieronder en exclusief voor betalende abonnees, een voorpublicatie uit een boek waar ik als recente Importugees zelf ook erg benieuwd naar ben.
Van restauratie tot registratie: een nieuwe reis in een oude BMW
“In Portugal, there’s always another document”, lacht Sérgio wanneer ik iets te hoopvol vraag of hij nu alle papieren bij elkaar heeft om Portugese kentekenplaten aan te kunnen vragen voor de oude BMW die ik uit de Nederlandse wegenbelasting probeer te bevrijden. We blijken nog niet halverwege dat bochtige bureaucratische parcours. Gelukkig kan ik tachtig procent van het protocollaire proces op Sérgio afschuiven, die zijn achternaam - Messias - eer aandeed en mij nimmer in verzoeking bracht om mijn godslasterende vocabulaire uit te breiden, wat op zeker wel gebeurd zou zijn wanneer ik die vervloekte importprocedure zelfstandig had betracht.
Als ik, de bonvivante bedoening van dit boekje indachtig, het verzoek van de auteurs om het avontuur van het importeren van een auto naar Portugal achteloos af zou willen doen, liet ik het hierbij: bel naar Faotir in Faro, vraag naar Sérgio Messias en maak een afspraak. Hij regelt de rest of althans, hij helpt je - in adequaat Engels - van het ene keuringsstation naar de volgende dienstenbalie totdat je uiteindelijk een set Portugese kentekenplaten op je auto mag schroeven. Einde avontuur, vroeg aan het bier, allez, bon vivant.
Maar aangezien u de lezer een Nederlander bent, is het gevaar groot dat u vervloekt bent met de ongeneeslijke volksaard van onverbeterlijk dat-regel-ik-zelf-wel-ff. Kwestie van even googelen. Want die Portugezen, dat zijn Zuid-Europeanen hè. Die werken niet zo vlot en als je niet binnen de juiste wettelijke termijnen die auto op kenteken hebt, krijg je een gepeperde invoerheffing in je caixa postal en is het alsnog Oud-Hollandsch huilen geblazen. Neen, de hedendaagse Nederlander neemt het heft in eigen hand, heeft uiteraard voldoende aan Google Translate om zich ’s anderlands regels eigen te maken en is van nature een tweedehands autohandelaar in hart en nieren, dus dat porco pretootje van een paar kentekenplaten wassen ze ook wel even zelf. Toch?
(Abonnee worden zonder creditcard? Dat kan met iDeal via deze loophole.)
Keep reading with a 7-day free trial
Subscribe to Nijmans Nieuwsbriefje to keep reading this post and get 7 days of free access to the full post archives.