Discussion about this post

User's avatar
Rob Hoogland's avatar

Het haatgraafje mag dan afscheid van Twitter hebben genomen, hij retweette er wél likkebaardend de link naar zijn 988.723ste Duk-column. Kabouter Clickbait inderdaad.

Expand full comment
Bob Lagaaij's avatar

Goed dat je het weer eens helder & scherp hebt opgeschreven Bart. Wie De Belg van Mark Koster heeft gelezen - tot dusver het aardigste en vrij complete boek over het tapijtbombardement van DPG en deszelfs eigenaarsfamilie op de media - is niet verrast over de recente pus uit de puist. Algoritmejournalistiek en 24 uurs-marktonderzoek (wie op dagelijkse basis scoort stijgt in de krant en de audiomedia in plaats en waarde; wie ,,moeilijk'' bericht over minder-glamoureuze onderwerpen verdwijnt naar ,,de kelder'' of vertrekt) bepalen de nieuwsvoorziening en het columnistenwezen, hoofdredacteuren zitten - riant beloond - in de directie (Remarque schopte het zelfs tot - hahaha! - ,,journalistiek directeur'' van alle couranten) , freelancers schrijven hun handjes blauw tegen een hongerloon en ga zo maar door. Ik kan niet wachten tot Koster die andere Vlaamse mediareus, Mediahuis, tegen het licht houdt, al schijnt het - voorzover althans bekend - daar minder kannibalistisch toe te gaan dan bij de Van Thillo's c.s.

Conclusie: Nederland heeft - na de energiesector, de gezondheidszorg, het openbaar vervoer en nog wat sectoren van algemeen nut en belang - zijn ,,medialandschap'' slordig van de hand gedaan en daarmee, zie DPG, vlekkeloos gelijkgeschakeld. Dat lijkt nieuw, maar er was al een - grotendeels weggezonken - oefenwedstrijd in de periode '40-'45. ,,Wen er maar aan!'', wil een eigentijds cliche. Nou: ik mooi niet!

Expand full comment
6 more comments...

No posts