Bart:
Olá vizinho! Tudo bem? Gecondoleerd nog met het verlies van je vriend Paul Damen, die ik een of twee keer bij jou thuis ontmoet heb en die nog een tamelijk warme witz gedraaid heeft op de stoep van zijn vrienden, collega’s en nabestaanden, zo las ik in het Nieuw Israëlitisch Weekblad. Weet jij meer?
Het is even geleden dat we hier converseerden, het zijn drukke tijden met die nieuwe “fascistische” Amerikaanse president en die jodenjachten in Amsterdam en whatnot. Zelf moet ik qua gezondheid ook nog steeds een beetje op m’n tempo en taakverdeling letten.
Maar gelukkig heerst hier nogal altijd wel de rust die Nederland niet meer lijkt te kunnen vinden. De incidenten volgen elkaar daar in steeds hoger tempo op, lijkt het wel. Ook worden de piketpaaltjes steeds verder verzet: de nieuwe gebiedsuitbreiding van een donkergrijs gedoogbeleid betreft thans de aloude Jodenjacht, of pogrom zo u wil al mag dat van mevrouw Halsema liever niet zo heten.
Het werpt de vrees vooruit: welke escalatie …




