In de Volkskrant van vrijdag stond een bijzonder magere, sterk rammelende opinie van Dick Zijp, humoronderzoeker van beroep, die het standpunt probeerde te verkopen dat ‘progressief Nederland’ beter uit moet leggen dat het heel goed is om sommige cabaretiers geen podium te bieden, omdat ‘rechts’ zich anders het debat over vrijheid van meningsuiting zou toe-eigenen. En dat mag natuurlijk niet.
Nou werd het me boven alles niet duidelijk hoe een progressief pleidooi voor de deplatforming van comedians het ‘eigenaarschap’ over de vrijheid van meningsuiting terug naar links zou trekken, maar goed - het hele bestaan van Dick Zijp als ‘wetenschapper’ is om de thesis rond te toeteren dat humor per definitie niet om te lachen is, omdat het racisme, vrouwenhaat of andere vormen van ongelijkheid louter zou versterken. Om een vriendin te citeren: ‘een kankeronderzoeker heeft doorgaans ook geen kanker, zullen we maar zeggen’.
Desalniettemin en omdat het kan riposteerde ik met onderstaande stukkie:
VrijNNiBo. Dick Zijp: 'Een Jood cancelen kan best'
'Humorwetenschapper' Dick Zijp grijpt in de Volkskrant het cancelen van een Joodse cabaretier aan om het punt te maken dat 'progressief Nederland' zich luider moet laten horen over waarom het ook een goede zaak kan zijn dat iemand geen platform kan zijn, omdat anders 'rechts Nederland' er met de strijd voor de vrijheid van meningsuiting vandoor gaat.
Da…





