Brussel heeft haast om Moldavië in te lijven
Opzij, opzij, opzij, wij hebben ongelooflijke haast!
De lidstaten van de EU begonnen niet allemaal als lid. De meeste zijn tussentijds toegetreden. Daar is een procedure voor. Daaraan is een meestal langdurig proces gekoppeld. Er zijn criteria voor uiteindelijke acceptatie als lid.
Dat werkte goed. Toen Oostenrijk lid werd in 1995 gebeurde er niets. Het proces had ervoor gezorgd dat het water als het ware op gelijk niveau stond toen de sluisdeur openging. In 2004 werden er echter in een klap tien landen lid. De procedure was versneld doorlopen en er waren grote effecten direct na toetreding. Zo kwam er een exodus van arbeidskrachten naar de Westelijke lidstaten op gang.
Ik ben lid van de delegatie voor Moldavië en dat land heeft besloten de procedure voor toetreding te doorlopen, daarin gesteund door een recente stembusuitslag. Dat is geen sinecure want er zijn forse problemen: economie, rechtsstaat, mensenrechtenschendingen, vrouwen en minderheden moeten nadrukkelijk worden beschermd, de gevangenissen zijn bepaald geen schoolvoorbeeld va…




