Als het dan toch over decadentie gaat, ik vraag mij af welke rel van deze week de hoogste amusementswaarde had. Terwijl andere zaken mijn aandacht opeisten, de mogelijke terugkeer van dictator Puigdemont bijvoorbeeld, sijpelden de beelden - beter, de commentaren - door van UvA en ESF rellettes. Persoonlijk vond ik de uitvergroting van de Parade van het Menselijk Tekort in Malmö iets beter geslaagd dan de Parade der Paradijsvogels & the Wannabe Jihadi's. Qua ophef dan.
Jammer is dat bij beide rellettes het Joodse individu op de brandstapel van het onverschillig ongelijk eindigde.
Joden onder de bus, academia onder de bus, culturele uitingen onder de bus - je zou er kenmerken van opkomend fascisme in kunnen herkennen. Maar het komt van links, dus het moet wel vreedzaam en van goede bedoelingen vervuld zijn hè.
Ben benieuwd of Frenske deze vreedzame revolutie met islamofascistische trekjes gaat overleven. Zo niet is zijn politieke leven definitief mislukt. Hij had de deur in Brussel nog niet achter zich dichtgetrokken of men begon zijn 'nalatenschap' al voortvarend af te breken. Nu blinkt hij weer uit in angstvallig stilzwijgen, waar hij normaliter een scheur van hier tot ginder zou hebben opengetrokken.
Het wordt weer genieten deze week, mocht ome Roon ineens het strijdperk (wederom) betreden.
Frenske gaat de dagsluiting verzorgen met een voordracht uit de bundel 'Zuur' van Wilhelmina Kuttje Sr. Dan heeft hij namelijk elke dag het Laatste Woord. Geheel passend bij iemand waarvoor de zon stilstond bij zijn geboorte.
Sinds de overheid wil dat Nederland ,,hoger opgeleid'' is - vertaald in opgewaardeerd hbo maar liefst universitair; over het oppimpen van basisscholen en vervolgopleidingen (liefst ook een beetje praktisch!) hoor je wel veel geklets maar het gebeurt niet - zijn die beroemde ,,alma maters'' met bijpassend academisch Louise Fresco-gedrag (nou ja: behalve op de societeit dan en soms daarbuiten, zoals een lustmoordje in Baarn, stikken in drank of onder een roetkap) echt verdwenen, hoor Bartje.
Trouwens, ook in de late jaren 60 en zo heerste er rage & fury en werden docenten en hoogleraren
van naam en faam weggestuurd door studentjes, omdat ze de idealen van de toenmalige Parijse revolutie (,,de verbeelding aan de macht'', ,,onder het plaveisel het moeras'') niet meteen onverkort huldigden.
Maar we hebben al vele jaren massa-universiteiten met duizenden beroerd voorbereide half- en kwart-intellectuelen als ,,client'' (er worden aanvullende cursussen Nederlands en wiskunde georganiseerd, omdat studenten de portee van die kennis niet is bijgebracht!) en een voorspelbaar sterk gedaald niveau. Het is nu eenmaal zo, dat wat je (en ik ben beslist niet tegen democratie hoor!) voor het volk doet - amusement, vakantieparken,media etc.etc. - noodzakelijkerwijs aan (,,elitair'' bevonden) qualiteit verliest. Tel uit je winst, Louise en - zoals ze zeggen - ,,wen er maar aan''! De laatste weken zijn we (eventueel met borrelnootjes op de loungebank) getuige van een met slecht of niet-doordachte ideologie gevoede meute (inclusief ondersteunend universitair personeel en wat je ooit raddraaiers hoorde noemen) die er rucksichtslos op los gaat. Dat voedt je adrenaline, maakt je op afstand deel van een moeilijk te bevatten, afgrijselijk conflict (dat al vele tientallen jaren duurt) en je kunt tamelijk ongestraft interieurs naar de Filistijnen helpen (zie de Bijbel; blijven we in de sfeer!), met een gemaskerde (!) delegatie de leiding van de universiteit op stang jagen en je koesteren in niet-aflatende, vaak sympathiserende aandacht van de media. Dat raast zo nog wel even door (misschien tijdelijk onderbroken door een bestelde vakantie; want die scoort ook!), alle verstandige en afstandelijke notities van de Louise Fresco's en Bart Nijmannen van deze wereld ten spijt. Ik las ergens - sorry: had ik de bron maar paraat! - dat een hooggeleerde in Mexico of daaromtrent met droge ogen beweert, dat we nooit moeten vergeten dat studenten altijd (ja: a l t i j d zei-ie) aan de goede kant van de geschiedenis hebben gestaan. Zijn kant, uiteraard.
Verdomd, vind ik toch nog de bron die beweert, dat studenten ,,eigenlijk altijd aan de juiste kant van de geschiedenis (hebben) gestaan''. Nee, niks obscure hooggeleerde van
Mexicaanse snit maar - zie Opinie in NRC van 14 mei jongstleden - Ernesto Herrera, student aan de Amsterdamse Hogeschool. Dat demonteert wel iets maar - qua opvattingen - niet alles.
Gelukkig valt het bij mijn ‘Alma mater’ TU Delft nog mee. Ik denk door een combinatie van desinteresse in politiek en een meer rationele blik bij de fietsenmakers.
De Chinezen hebben een pejoratief voor dit soort volk. 'Baizuo' (wit links) hetgeen zoiets betekent als hypocriete, pretentieuze huilbaby. Soyboys met tietjes die eisen dat de wereld veranderd wordt. Wat al die sukkels en sukkelinnen niet snappen, is dat Rode Gardisten, Komsomol-jeugd, HJ-leden, BDM-leden allemaal 'disposables' zijn. Gewoon vervangbare lichamen in dienst van een (jawel) 'boosaardige elite'. Cui bono en wie draait op voor de kosten?
Studenten moeten met hun neus in de boeken zitten en later bruggen gaan bouwen en tumoren uit je aars snijden. En wanneer ze niet met hun neus in de boeken zitten, die dingen doen die anderen van die leeftijd ook doen. Riep daar iemand je volwassen gedragen?
In 1968 was een gesprek mogelijk, al was het maar de erkenning dat je verschillend tegen een vraagstuk aankijkt. De morele maat, die Bart benoemt, was toen minder. Er was misschien een soort gevoel van gedeelde geschiedenis met bijbehorend gevoel voor een onuitgesproken gemeenschappelijkheid. Dat gevoel van gemeenschappelijkheid is nu weg, vermoedelijk door immigratie. De morele maat maakt alles ondragelijk. Over polariseren gesproken, op het moment dat je de morele kaart speelt, polariseer je in feite omdat je de dialoog afkapt.
Als het dan toch over decadentie gaat, ik vraag mij af welke rel van deze week de hoogste amusementswaarde had. Terwijl andere zaken mijn aandacht opeisten, de mogelijke terugkeer van dictator Puigdemont bijvoorbeeld, sijpelden de beelden - beter, de commentaren - door van UvA en ESF rellettes. Persoonlijk vond ik de uitvergroting van de Parade van het Menselijk Tekort in Malmö iets beter geslaagd dan de Parade der Paradijsvogels & the Wannabe Jihadi's. Qua ophef dan.
Jammer is dat bij beide rellettes het Joodse individu op de brandstapel van het onverschillig ongelijk eindigde.
Joden onder de bus, academia onder de bus, culturele uitingen onder de bus - je zou er kenmerken van opkomend fascisme in kunnen herkennen. Maar het komt van links, dus het moet wel vreedzaam en van goede bedoelingen vervuld zijn hè.
Ben benieuwd of Frenske deze vreedzame revolutie met islamofascistische trekjes gaat overleven. Zo niet is zijn politieke leven definitief mislukt. Hij had de deur in Brussel nog niet achter zich dichtgetrokken of men begon zijn 'nalatenschap' al voortvarend af te breken. Nu blinkt hij weer uit in angstvallig stilzwijgen, waar hij normaliter een scheur van hier tot ginder zou hebben opengetrokken.
Het wordt weer genieten deze week, mocht ome Roon ineens het strijdperk (wederom) betreden.
Frenske gaat de dagsluiting verzorgen met een voordracht uit de bundel 'Zuur' van Wilhelmina Kuttje Sr. Dan heeft hij namelijk elke dag het Laatste Woord. Geheel passend bij iemand waarvoor de zon stilstond bij zijn geboorte.
Sinds de overheid wil dat Nederland ,,hoger opgeleid'' is - vertaald in opgewaardeerd hbo maar liefst universitair; over het oppimpen van basisscholen en vervolgopleidingen (liefst ook een beetje praktisch!) hoor je wel veel geklets maar het gebeurt niet - zijn die beroemde ,,alma maters'' met bijpassend academisch Louise Fresco-gedrag (nou ja: behalve op de societeit dan en soms daarbuiten, zoals een lustmoordje in Baarn, stikken in drank of onder een roetkap) echt verdwenen, hoor Bartje.
Trouwens, ook in de late jaren 60 en zo heerste er rage & fury en werden docenten en hoogleraren
van naam en faam weggestuurd door studentjes, omdat ze de idealen van de toenmalige Parijse revolutie (,,de verbeelding aan de macht'', ,,onder het plaveisel het moeras'') niet meteen onverkort huldigden.
Maar we hebben al vele jaren massa-universiteiten met duizenden beroerd voorbereide half- en kwart-intellectuelen als ,,client'' (er worden aanvullende cursussen Nederlands en wiskunde georganiseerd, omdat studenten de portee van die kennis niet is bijgebracht!) en een voorspelbaar sterk gedaald niveau. Het is nu eenmaal zo, dat wat je (en ik ben beslist niet tegen democratie hoor!) voor het volk doet - amusement, vakantieparken,media etc.etc. - noodzakelijkerwijs aan (,,elitair'' bevonden) qualiteit verliest. Tel uit je winst, Louise en - zoals ze zeggen - ,,wen er maar aan''! De laatste weken zijn we (eventueel met borrelnootjes op de loungebank) getuige van een met slecht of niet-doordachte ideologie gevoede meute (inclusief ondersteunend universitair personeel en wat je ooit raddraaiers hoorde noemen) die er rucksichtslos op los gaat. Dat voedt je adrenaline, maakt je op afstand deel van een moeilijk te bevatten, afgrijselijk conflict (dat al vele tientallen jaren duurt) en je kunt tamelijk ongestraft interieurs naar de Filistijnen helpen (zie de Bijbel; blijven we in de sfeer!), met een gemaskerde (!) delegatie de leiding van de universiteit op stang jagen en je koesteren in niet-aflatende, vaak sympathiserende aandacht van de media. Dat raast zo nog wel even door (misschien tijdelijk onderbroken door een bestelde vakantie; want die scoort ook!), alle verstandige en afstandelijke notities van de Louise Fresco's en Bart Nijmannen van deze wereld ten spijt. Ik las ergens - sorry: had ik de bron maar paraat! - dat een hooggeleerde in Mexico of daaromtrent met droge ogen beweert, dat we nooit moeten vergeten dat studenten altijd (ja: a l t i j d zei-ie) aan de goede kant van de geschiedenis hebben gestaan. Zijn kant, uiteraard.
Verdomd, vind ik toch nog de bron die beweert, dat studenten ,,eigenlijk altijd aan de juiste kant van de geschiedenis (hebben) gestaan''. Nee, niks obscure hooggeleerde van
Mexicaanse snit maar - zie Opinie in NRC van 14 mei jongstleden - Ernesto Herrera, student aan de Amsterdamse Hogeschool. Dat demonteert wel iets maar - qua opvattingen - niet alles.
Gelukkig valt het bij mijn ‘Alma mater’ TU Delft nog mee. Ik denk door een combinatie van desinteresse in politiek en een meer rationele blik bij de fietsenmakers.
De Chinezen hebben een pejoratief voor dit soort volk. 'Baizuo' (wit links) hetgeen zoiets betekent als hypocriete, pretentieuze huilbaby. Soyboys met tietjes die eisen dat de wereld veranderd wordt. Wat al die sukkels en sukkelinnen niet snappen, is dat Rode Gardisten, Komsomol-jeugd, HJ-leden, BDM-leden allemaal 'disposables' zijn. Gewoon vervangbare lichamen in dienst van een (jawel) 'boosaardige elite'. Cui bono en wie draait op voor de kosten?
Studenten moeten met hun neus in de boeken zitten en later bruggen gaan bouwen en tumoren uit je aars snijden. En wanneer ze niet met hun neus in de boeken zitten, die dingen doen die anderen van die leeftijd ook doen. Riep daar iemand je volwassen gedragen?
In 1968 was een gesprek mogelijk, al was het maar de erkenning dat je verschillend tegen een vraagstuk aankijkt. De morele maat, die Bart benoemt, was toen minder. Er was misschien een soort gevoel van gedeelde geschiedenis met bijbehorend gevoel voor een onuitgesproken gemeenschappelijkheid. Dat gevoel van gemeenschappelijkheid is nu weg, vermoedelijk door immigratie. De morele maat maakt alles ondragelijk. Over polariseren gesproken, op het moment dat je de morele kaart speelt, polariseer je in feite omdat je de dialoog afkapt.